Obecná doporučení se opírají o výkon udávaný v kW. Ten je řídícím ukazatelem pro každý jednotlivý člun. Odborníci spíše doporučují motory zážehové čtyřtaktní s nižší spotřebou a tichým chodem. Vykazují i delší životnost a mají i lepší jízdní vlastnosti. Palivem je buď bezolovnatý benzín, nafta, LPG, případně pro dvoutaktní motory přídavek oleje, který je šetrný k životnímu prostředí .
Pro menší plavidla typu nafukovacích rybářských člunů vybavené motory s výkonem do čtyř kW včetně není nutné žádat o povolení k provozu, od pěti kW se již musí loď přihlašovat u plavební správy. Jízda na takové lodi pak vyžaduje řízení osobou pověřenou, s průkazem způsobilosti.
Sklony motoru na hladině
Motor se do člunu osazuje do optimální polohy, kterou ovlivňují dva základní faktory – výška nad vodní hladinou a jeho sklon. Zatímco výška se volí pouze na začátku jeho instalace a zůstává po celou dobu jeho používání prakticky neměnná, pro sklon to neplatí. Ten se mění podle propozic, resp. dle způsobu jízdy, těžiště, počtu osob posádky atd.
Existují dva základní typy náklonů. Pokusíme se objasnit jejich základní rozdíly.
Kladný sklon – lodní šroub je zakloněn v tupém úhlu vůči kýlu a směřuje směrem dozadu od plavidla. Čím je úhel větší, tím ostřejší a razantnější změny v jízdě pocítíme. Projevují se, zvláště u prázdného člunu, poskakováním po hladině se zvednutou přídí. Využijeme jej tedy zejména v okamžiku, kdy převážíme větší počet osob nasměrovaných směrem k zádi, a to v jízdě po proudu řeky.
Záporný sklon – lodní šroub nasměrovaný směrem pod trup lodi, v ostrém úhlu s kýlem, bude způsobovat naopak zajíždění přídě pod hladinu s tendencí k jejímu potopení. Používá se v plavbě proti proudu se zátěží a posádkou posunutou více k přídi. Je vhodný i při rozjíždění nízkou rychlostí, kdy vzniká před přídí rázová vlna, která způsobuje klouzání po hladině.